preskoči na sadržaj

Osnovna škola "Vežica" Rijeka

Login
Tražilica
NATJEČAJI
KAKO SE ZAŠTITITI NA INTERNETU

  

 

 

Vijesti
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Kako s učenicima pisati haiku, crtati hajgu i oblikovati fotohajgu? (prilog iz 6.Zbornika, 2021.)
Autor: Kristina Tonković, 26. 1. 2022.

 

Pripremila: M.Čeperić-Biljan

HAIKU

PODSJETNIK ZA ZAPISIVANJE HAIKUA( prema V. Devideu)

1. Haiku je trostih u kojem stihovi imaju redom 5-7-5 slogova, ukupno 17, tj. između 12 i 20 slogova.

2. Haiku često sadrži riječ koja određuje godišnje doba u kojem je haiku nastao.

3. Haiku je neposredni izraz pjesnikova doživljaja, pri čemu nije sudjelovalo razmišljanje, zaključivanje i sl.

4. Haiku pjesnik uranja u predmet svoje pjesme i ne ističe svoje»ja».

5. Tema haiku pjesme je priroda i čovjek u njoj. ( ZORNO PROMATRAJ PREDMETE IZ PRIRODE I RAZOTKRIT ĆE TI SE NEVIĐENA ČUDA!)

6. Ljepota haiku poezije je u neposrednosti, istinitosti i životnosti.

7. Vrijeme u kojem se događa haiku je beziznimno sadašnjost – prezent.

8. Haiku ne smije biti kićen, NE TRPI RIMU I U PRAVILU NEMA NASLOV.

9. HAIKU NIJE AFORIZAM, NIJE POSLOVICA ili MUDRA DOSJETKA!

10. DOBAR HAIKU SADRŽI KIGO – riječ/izraz koja označava ili upućuje na GODIŠNJE DOBA ,tj. u svezi je s određenim godišnjim dobom i  konkretizira situaciju sada i ovdje (PREZENT) te stanku, tj. prijelom KIREJI -pauzu, tj. riječ odnosno sliku koji dijeli i stavlja pjesmu u međusobni odnos koji je nekad jasan, a nekad nije, dakle ostaje čitatelju da ga odgonetne te taj treći stih uvijek ima iznenađujući faktor. Takav paralelni odnos zovemo JUKSTPOZICIJA.

Iako se haiku čini jednostavnim, pisanje zanimljivog haikua zapravo je vrlo teško jer je haiku temeljen na disciplini te zapis doživljenog trenutka-  SPOZNAJNI, AHA TRENUTAK zahtjeva,  kako poznavanje elemenata haikua, što ističu teoretičari u svojim  esejima , kao  Jane Reichhold- Haiku pravila koja dolaze i odlaze te  navodi da pišemo o običnim stvarima  koristeći svih pet osjetila upotrebljavajući svakodnevni jezik te izbjegavamo previše glagola, gl.pridjeva, ali i pridjeva i priloga s kojim nije dobro započimati haiku koji bi trebao završiti imenicom. (vidi izvor:  https://www.ahapoetry.com/h_t_rules_come.html)

Vraćajući se te dorađujući napisano, dobit ćemo sliku izgovorenu u jednom dahu, dakle  dobar haiku ili  izniman ako uspijemo postići da se   čita  u svim smjerovima, dakle ne samo  od 1. do 3. stiha, već obratno od 3. k 1. stihu.

Bez poznavanja navedenih  pravila teško da ćemo uspjeti zapisati pamtljiv haiku, bilo tradicionalan 5-7-5 ili moderan - nešto kraći u kojem se obično u prvom stihu daje slika, u drugom radnja, a u trećem zaključak koji bi uvijek trebao biti  iznenađenje.

 

HAJGA

Hajga je specifična japanska umjetnička forma. Tradicionalna hajga bila je slikana tušem i kistom na papiru od riže. Ilustrirani haiku danas nastaje u bilo kojoj likovnoj tehnici,  a moderna hajga koristi sve dostupne umjetničke forme – digitalnu fotografiju, skulpturu, grafite, dakle nema kraja inoviranju i otkrivanju novih načina predstavljanja ovog izričaja.

O FOTOHAJGI

(preuzeto sa str. Udruge Tri rijeke- uz dopuštenje autorice Đurđe Vukelić Rožić, glavne urednice haiku časopisa Iris, https://tri-rijeke-haiku.hr/?lang=hr )

“Foto-hajga sastoji se od dvije umjetničke forme, haikua i fotografije. Važno je da vaš haiku ne opisuje fotografiju, ali i da ne kreirate nesporazum. Haiku i fotografija moraju biti komplementarni i u ozračju iskrenosti, svježine i dubine, stvoriti umjetničko djelo koje je vrednije od pojedinačnih izričaja. Istražujte stvarnost, odmaknite se od očekivanih pjesničkih klišeja, budite originalni.

Biranje fonta kojim će te zabilježiti haiku na fotografiju iziskuje podulju pripremu. Iskušavajte nekoliko fontova dok ne dobijete nenametljivu povezanost slova (oblik, boju i veličinu) sa fotografijom, i modusom koji prožima vašu hajgu.

U svom haikuu ne robujte formi od 5-7-5 slogova na uštrb književne kvalitete pjesme, izbjegavajte pridjeve. Upamtite da kigo utjelovljuje prolaznost svega i označava promjene na životnoj sceni te da je samo jedna kigo riječ dozvoljena u jednom haikuu. Budite, kratki i jasni, izražavajte se jednostavnim riječima. Ne upotrebljavajte arhaične riječi i one koje prosječno obrazovani čitatelj ne prepoznaje i ne zna im značenje. One ometaju iščitavanje vašeg haikua. Nepoznate riječi mogu biti pogrešno protumačene i/ili odvući pažnju od tako kratke pjesme. Upravo zbog jasnoće i kratkoće, iščitavanje haikua traje tek trenutak a naglas se čita u dva daha. Neka je vaša haiku-pjesma razumljiva na prvi pogled.

U svakom haikuu krije se podulja priča, a njegova kratkoća moguća je zbog podrazumijevanja opće poznatih stvari i pojava o kojima ne pišemo. Ta priča mora biti komplimentarna s fotografijom. Povežite književni i likovni izričaj na optimalan način. Kreirajte nekoliko hajgi na odabranoj, po vašem mišljenju dobroj fotografiji, uredite svoj haiku i njegovu poziciju na slici. Vodite računa o elementarnim postulatima u likovnim umjetnostima i otkrijte najbolje rješenje za vaše umjetničko djelo zvano hajga.”

Obzirom na informatičke i ostale vještine naših osnovnoškolaca dopustite im kreativnost te da s drugima podijele trenutak stvarnosti zaustavljen u objektivu.

Bitan je zanimljiv detalj- jasna fotografija koju,  u nekoj od aplikacija za fotografiju, obradimo da bismo umetnuli tekst, tj. haiku pri čemu  treba paziti na veličinu slova( nemojte da veličina i oblik slova prekrivaju  bitne elemente vaše fotografije ili da su toliko sitni da ih se ne može pročitati), boju te smještaj haikua na njoj što pridonosi cjelini fotohajge i    doživljaju promatrača. Pri tom treba razmišljati da nije svaka vizuano lijepa fotografija pogodna za fotohajgu. Zašto? Ako nemamo prostora  za umetanje čitljivog haikua, bolje da ju odbacimo jer pišući po lijepom fotografskom motivu narušavamo i fotografiju i vizualni sklad gdje se tekst i slika međusobno trebaju nadopunjavati.

 

O HAJGI-ILUSTRIRANI HAIKU

Mada uz svaki natječaj imamo i kratke upute za hajgu te pri objavi rezultata ponavljamo dobronamjerna zapažanja likovne stručnjakinje, tj.povjerenstva, pokušala sam još jednom sažeti i istaknuti bitna zapažanja proizašla iz naših natječaja.

NAJČEŠĆE GREŠKE:

- necjelovit crtež/ ilustracija/ tek nazaka crteža( često prekopiranog!)
- hajga crtana na papiru za pisanje
- haiku nenapisan na crtežu već na posebnom papiru/ sa spajalicom prikvačen/ tiskan pa zalijepljen,...
- ilustracija bez haikua
- nepridržavanje formata zadanog natječajem(format je zadan s razlogom-npr. problem nastaje pri skeniranju pa je preveliki format odsječen,...)
- uokviravanje ilustracije,lijepljenje na podlogu i sl.
- nezaštićenost likovnog rada prilikom slanja( zgužvani do neprepoznatljivosti)

Hajga je namjenjena likovno darovitoj djeci, stoga i postoji mogućnost na nekim natječajima, kao vežičkom, da drugi suučenik piše haiku. U kategoriji viših razreda dobro je povezati se s kolegama koji predaju Likovnu kulturu, što neki mentori uspješno čine godinama, no i tada  nije bitan samo vizualno lijep ili uspješan crtež, već povezanost s haikuom, stoga uvijek najprije nastaje haiku, a tek po tom crtež.

ZA DOBRU ILUSTRACIJU:

- crtati na papiru za crtanje, prema odabranoj tehnici u formatu naznačenog u natječaju
- crtež primjeren dobi djeteta
- maštovit, originalan dječji rad( ne šabloni, klišeji,.. )
- cjelovit likovni rad
- planirati mjesto za haiku koji bi trebao biti pisan DJEČJOM RUKOM te vidljiv,čitljiv
- PRIMJERENO ZAŠTITI CRTEŽ PRILIKOM SLANJA
- ne slati isti haiku u kategoriji haiku i u kategoriji hajgi/ ili jedno ili drugo

Na kraju, ne manje važno, za  sve nas mentore koji njegujemo ove izričaje- uvijek je bitna kritičnost i selektivnost prilikom odabira radova za bilo koji natječaj na koji uvijek šaljemo nove ,neobjavljene radove ( kao i uvažavanje propozicija natječaja!),  stoga valja razmišljati o kvaliteti, tj. kako ćemo u količini pristiglih radova privući pozornost ocjenjivača koji će zastati nad originalnim haikuom/ crtežom / fotografijom( sigurno da šaljući onoliko haikua na istu temu koliko je učenika u razredu,  a isto je i s istim  likovnim motivom- ne mislim pritom na zadanu, već slobodnu temu, ne činimo dobar odabir- MANJE JE VIŠE!)

------------

Upućujem i na još neke dostupne tekstove na internetu:

Kigo- https://yths.org/season-word-list/

Jedna od osnovnih karakteristika haikua je kigo, koji predstavlja ključnu ili sezonsku riječ, vremensku ili neku drugu preciznu odrednicu događanja haiku trenutka. Na poveznici imate kigo uz svako od godišnjih doba što, vjerujem, može pomoći.

-prilog u 5. zborniku- Kako s učenicima pisati haiku, dostupnog na našim web stranicama- http://os-vezica-ri.skole.hr/haiku_susreti_ve_ica te mnoštvo izvora na engleskom jeziku, od kojih su neki prevedeni i dostupni u datotekama

fb grupe - Haiku.hr- https://www.facebook.com/groups/1264261660303310

kao i na različite priloge i časopis u cjelini- Iris, jedini haiku časopis u nas -https://tri-rijeke-haiku.hr/?cat=45&lang=hr

i na ishodište- knjigu Vladimira Devidea: Japanska haiku poezija i njen kulturnopovijesni okvir, 1970.

kao i zbirke naših , ali i stranih autora. 

------

Koga više zanima o dječjem haiku stvaralaštvu:

Antologija Nepokošeno nebo 2, 2018.- prilog -  Dječje haiku stvaralaštvo…, dostupan i na web str.škole http://os-vezica-ri.skole.hr/?news_id=1366#mod_news/ na čemu bismo svi trebali biti zahvalni glavnoj urednici, Đurđi Vukelić Rožić, koja je pripremila i  cjelovit pregled hrva za Haikupediju-https://haikupedia.org/article-haikupedia/haiku-in-croatia/

Upućujem na prilog za učiteljice, ali i sve druge: 
https://www.profil-klett.hr/zasto-pisati-haiku-poeziju-u-razrednoj-nastavi 
proizašao iz vl. iskustva, S.Beletić, koja redovito uspješno sudjeluje i na našem vežičkom natječaju.




Priloženi dokumenti:
Kako_s_ucenicima_pisati_haiku.pdf (130.63 KB)


[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
Arhiva


preskoči na navigaciju