2022-01-26 19:08:27 Kako s učenicima pisati haiku, crtati hajgu i oblikovati fotohajgu? (prilog iz 6.Zbornika, 2021.)
Pripremila: M.Čeperić-Biljan HAIKUPODSJETNIK ZA ZAPISIVANJE HAIKUA( prema V. Devideu) 1. Haiku je trostih u kojem stihovi imaju redom 5-7-5 slogova, ukupno 17, tj. između 12 i 20 slogova. 2. Haiku često sadrži riječ koja određuje godišnje doba u kojem je haiku nastao. 3. Haiku je neposredni izraz pjesnikova doživljaja, pri čemu nije sudjelovalo razmišljanje, zaključivanje i sl. 4. Haiku pjesnik uranja u predmet svoje pjesme i ne ističe svoje»ja». 5. Tema haiku pjesme je priroda i čovjek u njoj. ( ZORNO PROMATRAJ PREDMETE IZ PRIRODE I RAZOTKRIT ĆE TI SE NEVIĐENA ČUDA!) 6. Ljepota haiku poezije je u neposrednosti, istinitosti i životnosti. 7. Vrijeme u kojem se događa haiku je beziznimno sadašnjost – prezent. 8. Haiku ne smije biti kićen, NE TRPI RIMU I U PRAVILU NEMA NASLOV. 9. HAIKU NIJE AFORIZAM, NIJE POSLOVICA ili MUDRA DOSJETKA! 10. DOBAR HAIKU SADRŽI KIGO – riječ/izraz koja označava ili upućuje na GODIŠNJE DOBA ,tj. u svezi je s određenim godišnjim dobom i konkretizira situaciju sada i ovdje (PREZENT) te stanku, tj. prijelom KIREJI -pauzu, tj. riječ odnosno sliku koji dijeli i stavlja pjesmu u međusobni odnos koji je nekad jasan, a nekad nije, dakle ostaje čitatelju da ga odgonetne te taj treći stih uvijek ima iznenađujući faktor. Takav paralelni odnos zovemo JUKSTPOZICIJA. Iako se haiku čini jednostavnim, pisanje zanimljivog haikua zapravo je vrlo teško jer je haiku temeljen na disciplini te zapis doživljenog trenutka- SPOZNAJNI, AHA TRENUTAK zahtjeva, kako poznavanje elemenata haikua, što ističu teoretičari u svojim esejima , kao Jane Reichhold- Haiku pravila koja dolaze i odlaze te navodi da pišemo o običnim stvarima koristeći svih pet osjetila upotrebljavajući svakodnevni jezik te izbjegavamo previše glagola, gl.pridjeva, ali i pridjeva i priloga s kojim nije dobro započimati haiku koji bi trebao završiti imenicom. (vidi izvor: https://www.ahapoetry.com/h_t_rules_come.html) Vraćajući se te dorađujući napisano, dobit ćemo sliku izgovorenu u jednom dahu, dakle dobar haiku ili izniman ako uspijemo postići da se čita u svim smjerovima, dakle ne samo od 1. do 3. stiha, već obratno od 3. k 1. stihu. Bez poznavanja navedenih pravila teško da ćemo uspjeti zapisati pamtljiv haiku, bilo tradicionalan 5-7-5 ili moderan - nešto kraći u kojem se obično u prvom stihu daje slika, u drugom radnja, a u trećem zaključak koji bi uvijek trebao biti iznenađenje.
HAJGAHajga je specifična japanska umjetnička forma. Tradicionalna hajga bila je slikana tušem i kistom na papiru od riže. Ilustrirani haiku danas nastaje u bilo kojoj likovnoj tehnici, a moderna hajga koristi sve dostupne umjetničke forme – digitalnu fotografiju, skulpturu, grafite, dakle nema kraja inoviranju i otkrivanju novih načina predstavljanja ovog izričaja. O FOTOHAJGI (preuzeto sa str. Udruge Tri rijeke- uz dopuštenje autorice Đurđe Vukelić Rožić, glavne urednice haiku časopisa Iris, https://tri-rijeke-haiku.hr/?lang=hr ) “Foto-hajga sastoji se od dvije umjetničke forme, haikua i fotografije. Važno je da vaš haiku ne opisuje fotografiju, ali i da ne kreirate nesporazum. Haiku i fotografija moraju biti komplementarni i u ozračju iskrenosti, svježine i dubine, stvoriti umjetničko djelo koje je vrednije od pojedinačnih izričaja. Istražujte stvarnost, odmaknite se od očekivanih pjesničkih klišeja, budite originalni. Biranje fonta kojim će te zabilježiti haiku na fotografiju iziskuje podulju pripremu. Iskušavajte nekoliko fontova dok ne dobijete nenametljivu povezanost slova (oblik, boju i veličinu) sa fotografijom, i modusom koji prožima vašu hajgu. U svom haikuu ne robujte formi od 5-7-5 slogova na uštrb književne kvalitete pjesme, izbjegavajte pridjeve. Upamtite da kigo utjelovljuje prolaznost svega i označava promjene na životnoj sceni te da je samo jedna kigo riječ dozvoljena u jednom haikuu. Budite, kratki i jasni, izražavajte se jednostavnim riječima. Ne upotrebljavajte arhaične riječi i one koje prosječno obrazovani čitatelj ne prepoznaje i ne zna im značenje. One ometaju iščitavanje vašeg haikua. Nepoznate riječi mogu biti pogrešno protumačene i/ili odvući pažnju od tako kratke pjesme. Upravo zbog jasnoće i kratkoće, iščitavanje haikua traje tek trenutak a naglas se čita u dva daha. Neka je vaša haiku-pjesma razumljiva na prvi pogled. U svakom haikuu krije se podulja priča, a njegova kratkoća moguća je zbog podrazumijevanja opće poznatih stvari i pojava o kojima ne pišemo. Ta priča mora biti komplimentarna s fotografijom. Povežite književni i likovni izričaj na optimalan način. Kreirajte nekoliko hajgi na odabranoj, po vašem mišljenju dobroj fotografiji, uredite svoj haiku i njegovu poziciju na slici. Vodite računa o elementarnim postulatima u likovnim umjetnostima i otkrijte najbolje rješenje za vaše umjetničko djelo zvano hajga.” Obzirom na informatičke i ostale vještine naših osnovnoškolaca dopustite im kreativnost te da s drugima podijele trenutak stvarnosti zaustavljen u objektivu. Bitan je zanimljiv detalj- jasna fotografija koju, u nekoj od aplikacija za fotografiju, obradimo da bismo umetnuli tekst, tj. haiku pri čemu treba paziti na veličinu slova( nemojte da veličina i oblik slova prekrivaju bitne elemente vaše fotografije ili da su toliko sitni da ih se ne može pročitati), boju te smještaj haikua na njoj što pridonosi cjelini fotohajge i doživljaju promatrača. Pri tom treba razmišljati da nije svaka vizuano lijepa fotografija pogodna za fotohajgu. Zašto? Ako nemamo prostora za umetanje čitljivog haikua, bolje da ju odbacimo jer pišući po lijepom fotografskom motivu narušavamo i fotografiju i vizualni sklad gdje se tekst i slika međusobno trebaju nadopunjavati.
O HAJGI-ILUSTRIRANI HAIKU Mada uz svaki natječaj imamo i kratke upute za hajgu te pri objavi rezultata ponavljamo dobronamjerna zapažanja likovne stručnjakinje, tj.povjerenstva, pokušala sam još jednom sažeti i istaknuti bitna zapažanja proizašla iz naših natječaja. NAJČEŠĆE GREŠKE: - necjelovit crtež/ ilustracija/ tek nazaka crteža( često prekopiranog!) Hajga je namjenjena likovno darovitoj djeci, stoga i postoji mogućnost na nekim natječajima, kao vežičkom, da drugi suučenik piše haiku. U kategoriji viših razreda dobro je povezati se s kolegama koji predaju Likovnu kulturu, što neki mentori uspješno čine godinama, no i tada nije bitan samo vizualno lijep ili uspješan crtež, već povezanost s haikuom, stoga uvijek najprije nastaje haiku, a tek po tom crtež. ZA DOBRU ILUSTRACIJU: - crtati na papiru za crtanje, prema odabranoj tehnici u formatu naznačenog u natječaju Na kraju, ne manje važno, za sve nas mentore koji njegujemo ove izričaje- uvijek je bitna kritičnost i selektivnost prilikom odabira radova za bilo koji natječaj na koji uvijek šaljemo nove ,neobjavljene radove ( kao i uvažavanje propozicija natječaja!), stoga valja razmišljati o kvaliteti, tj. kako ćemo u količini pristiglih radova privući pozornost ocjenjivača koji će zastati nad originalnim haikuom/ crtežom / fotografijom( sigurno da šaljući onoliko haikua na istu temu koliko je učenika u razredu, a isto je i s istim likovnim motivom- ne mislim pritom na zadanu, već slobodnu temu, ne činimo dobar odabir- MANJE JE VIŠE!) ------------ Upućujem i na još neke dostupne tekstove na internetu: Kigo- https://yths.org/season-word-list/ Jedna od osnovnih karakteristika haikua je kigo, koji predstavlja ključnu ili sezonsku riječ, vremensku ili neku drugu preciznu odrednicu događanja haiku trenutka. Na poveznici imate kigo uz svako od godišnjih doba što, vjerujem, može pomoći. -prilog u 5. zborniku- Kako s učenicima pisati haiku, dostupnog na našim web stranicama- http://os-vezica-ri.skole.hr/haiku_susreti_ve_ica te mnoštvo izvora na engleskom jeziku, od kojih su neki prevedeni i dostupni u datotekama fb grupe - Haiku.hr- https://www.facebook.com/groups/1264261660303310 kao i na različite priloge i časopis u cjelini- Iris, jedini haiku časopis u nas -https://tri-rijeke-haiku.hr/?cat=45&lang=hr i na ishodište- knjigu Vladimira Devidea: Japanska haiku poezija i njen kulturnopovijesni okvir, 1970. kao i zbirke naših , ali i stranih autora. ------ Koga više zanima o dječjem haiku stvaralaštvu: Antologija Nepokošeno nebo 2, 2018.- prilog - Dječje haiku stvaralaštvo…, dostupan i na web str.škole http://os-vezica-ri.skole.hr/?news_id=1366#mod_news/ na čemu bismo svi trebali biti zahvalni glavnoj urednici, Đurđi Vukelić Rožić, koja je pripremila i cjelovit pregled hrva za Haikupediju-https://haikupedia.org/article-haikupedia/haiku-in-croatia/ Upućujem na prilog za učiteljice, ali i sve druge: |
Osnovna škola "Vežica" Rijeka |